Om Pantit – Pantbanken Online
Vi är framtiden i en uråldrig bransch. Vår slogan “Pantit – Pantbanken du kommer att älska” handlar om att erbjuda Sveriges bästa pantbankstjänst på alla punkter. Vi erbjuder alltid kostnadsfria värderingar av de smycken du skickar in till oss och när du köper smycken ingår även ett värderingsintyg i priset.
Om Pantit Marknad
När en kund väljer att sälja så putsas och tvättas föremålen och läggs sedan ut till auktion på Pantit Marknad. När en vara säljs på auktion så går hela överskottet oavkortat tillbaka till säljaren. Pantit Sverige AB håller offentliga auktioner samt erbjuder föremål till försäljning i vår webshop. Auktionstillfällena redovisas löpande via hemsidan pantit.se, sociala medier och via nyhetsbrev. Samtliga föremål på Pantit Marknad säljes i befintligt skick. Det är därför viktigt att varje köpare noggrant undersöker produkterna på egen hand. Varje produkt är taggad med en kvalitétsgrad för att underlätta detta för kunden.
Vad betyder varans skick?
Nyskick: Föremålet är så gott som ny, har inga eller få märken av användning.
Gott skick: Föremålet ser bra ut och fungerar fint. Spår av användning syns om man tittar nära.
Vintage: Föremålet har tydliga spår användning.
Trasigt: Föremålet behöver ses om, lagas eller liknande.
Pantit arbetar hårt för att beskrivningen av ett föremål ska vara så korrekt som möjligt. Vi avrundar mått till närmaste millimeter och önskar ni en mer exakt mätning än så ber vi er kontakta kundtjänst.
Auktioner på Pantit Marknad
Bud
För att delta i auktionerna på Pantit Marknad så behöver man skapa ett konto och logga in. Samtliga bud är bindande och innebär att om du vinner en budgivning så förväntas du betala för varan. Om betalningen inte inkommit efter 3 dagar efter budgivningen avslutats så blir du flaggad för misskötsel och riskerar att bli avstängd från kommande auktioner.
Utropspriserna i auktionerna baseras på varans pantvärde. Budstegen baseras på vilken pris-kategori som produkten ligger i.
Exempel på budintervall:
Utropspris: 0-200 kr ökas med 20 kr
Utropspris: 201-400 kr ökas med 40 kr
Utropspris: 401-1000 ökas med 80 kr
Utropspris: 1001-1500 ökas med 120 kr
Utropspris: 1501 + ökas med 200 kr
Automatisk Budgivning
I auktionerna kan du sätta det maxbelopp som du är villig att betala för varan, så sköter vår automatiska budgivning resten. Exempel: Utropspriset på en vara är 50 kronor. Budgivare A sätter ett maxbelopp på 200 kr. Budgivare B lägger ett bud på 60 kronor. Auktionen avslutas och då vinner Budgivare A auktionen med ett slutpris på 70 kronor då produktens budintervall var +10 kr.
OBS! Om du leder i auktionen och ditt maxbud är nått, så kan du inte höja maxbudet utan att också lägga ett nytt bud i budordningen. Således kan det se ut som att du ”budat över dig själv”. Det är så vårt system fungerar och kan komma att ändras i framtiden.
Köpavgift
Köpavgift är 20% ink. moms.
Om du vinner en auktion med ett bud på 1,000 SEK så tillkommer 200 SEK köpavgift. Totalbeloppet blir då 1,200 SEK ink. moms. Köpavgiften läggs på när du checkar ut varorna. Betalningen av varorna kan ske direkt efter att auktionen har slutat, och under alla omständigheter skall betalning vara oss tillhanda senast 3 dagar efter auktionens slut.
Betalning av vunna auktioner
Alla bud är bindande. Om du vinner en auktion så är du ansvarig att checka ut dina vinster inom 3 dagar efter avslutad auktion. Om du inte gör detta så kan ditt konto flaggas för misskötsel och ditt konto kan bli avstängt.
Valuta
Alla våra priser visas i SEK.
Moms beräknas med vinstmarginalbeskattning.
Betalningsalternativ
Klarna
Med Klarna kan du välja att betala hela summan direkt, eller delbetala med faktura. Klarnas villkor syns när du genomför köpet.
Swish
För att betala med Swish så väljer du Klarna & Swish i checkouten. Fyll i dina uppgifter och ditt telefonnummer, i nästa steg kan du välja Swish som betalmetod.
Bankkort
Använd valfritt bankkort, även American Express fungerar här. Transaktionerna är krypterade med Stripe.
Pantlån – betala bara 20% av priset
Med ett pantlån så betalar du bara 20% av priset av produkten idag. Pantit lägger sedan upp ett pantlån åt dig för resterande belopp med föremålet som säkerhet. Du kan enkelt betala in beloppet i din egen takt och vi har ingen tidsgräns på hur snabbt du måste betala in summan. Så snart hela beloppet är betalt skickas varan hem till dig. När du gör ett köp med panlån så godkänner du våra lånevillkor.
Läs mer om köp med pantlån
Frakt
Alla varor som skickas från Pantit Marknad levereras med antingen försäkrad REK-frakt eller som spårbart varubrev via PostNord. Innan försändelsen lämnar oss rengörs, putsas och paketeras varan noggrant. Vi använder neutralt emballage utan logotyper för att undvika onödig uppmärksamhet vid hantering och utlämning.
Ordrar som placeras innan 16:00 på vardagar skickas samma dag. Beställningar som kommer in efter den tiden skickas nästkommande arbetsdag. Leveranstiden är vanligtvis 1-2 dagar.
I vissa fall kan varubrevets storlek göra att det inte får plats i brevlådan. Då kan det istället lämnas utanför dörren eller i en påse vid din brevlåda. Du behöver inte vara hemma vid leveransen eftersom paketet lämnas utan kvittens. Observera att Pantits leveransansvar upphör i samma stund som PostNord har markerat försändelsen som levererad. Om varubrevet saknas efter leverans har du blivit utsatt för ett brott, och vi hänvisar dig då till ditt försäkringsbolag för vidare hjälp.
Vill du vara helt säker på att din försändelse inte lämnas utanför hemmet, utan istället kvitteras ut personligen, rekommenderar vi att du väljer leveransalternativet REK (Rekommenderad Post).
Fri frakt över 1500 SEK
Om du handlar varor för mer än 1500 kr så ingår Fri Frakt med REK (Spårbart och Försäkrat). Köpavgiften i auktionen beräknas inte. Fri Frakt över 1500 kr gäller endast i Sverige.
Värderingsintyg
Alla varor som köps på Pantit Marknad har ett digitalt äkthetsintyg som går att ladda ned via pantit.se/vardering. På våra äkthetsintyg finns alltid en korrekt detaljerad beskrivning, en bild och föremålets värde. Äkthetsintygen kan användas vid till exempel försäkring, arvskifte, bodelning och gåva. För att ladda ned värderingsintyget så använder man varans kod, som syns på kvittot man får vid köptillfället. Ädelstenarna som sitter i smycket är antingen syntetiska eller naturliga, i vissa fall så står det utskrivet men inte alltid.
Returer
Fel storlek? Eller har du helt enkelt ändrat dig? Ingen fara! Vi erbjuder 14 dagars öppet köp på alla varor. Fyll bara i formuläret nedan så hjälper vi dig att ordna returen.
När vi har tagit emot din returförfrågan skickar vi instruktioner för retur till dig. Observera att du som kund ansvarar för att varan returneras på ett säkert sätt – gärna med spårbar och försäkrad frakt. ❤️ Returkostnaden står du som kund för. ❤️ När vi har fått tillbaka din retur tar det 1–3 bankdagar innan återbetalningen syns på ditt konto.
Observera
Alla föremål på Pantit Marknad säljs i befintligt skick. Vi uppmanar dig att noggrant gå igenom alla bilder och läsa produktbeskrivningen innan köp. Varje produkt är märkt med en kvalitetsgrad – Nyskick, Gott Skick, Vintage eller Trasigt – så att du vet precis vad du kan förvänta dig.
Om du som kund använder en pantpåse avsedd för belåning hos Pantit Pantbank för retur av dina varor så kommer en avgift om 199 kr dras av från beloppet som återbetalas. I de fall du inte hämtar ut beställt paket tar vi ut en avgift på 249 kr. Avgiften avser frakt och omkostnader. Avgiften dras från din återbetalning via vår betalleverantör. Skulle din beställning vara lägre än 249 kr sker ingen återbetalning alls.
Om du vill göra en retur på en vara du köpt i vår webshop så fyller du i returförfrågan nedan.
Skapa en returförfrågan här
Vill du sälja något på Pantit Marknad?
Vi tar emot värdeföremål som är gjorda av guld, silver och ädelstenar. Om föremålen är i bra skick så får du både betalt för materialet och designen, men du kan faktiskt även sälja trasiga föremål och få betalt för ädelmetallen! Klicka hem en pantpåse på pantit.se för att komma igång.
Integritetspolicy
Denna policy avseende integritet och marknadsföring (” Integritetspolicy”) beskriver hur Pantit Sverige AB, Org. Nr 559222-1260, BOX 6158, 102 33 Stockholm, e-post: info@pantit.se (”Pantit”, ”vi”) samlar in, använder, lämnar ut, lagrar, bearbetar och skyddar dina personuppgifter.
Policyn gäller endast Pantits kunder och användare av våra tjänster i Pantit Marknad. Vår målsättning är att du som kund ska känna dig säker på att din personliga integritet respekteras och att dina personuppgifter behandlas korrekt. Vi tar ansvar för att dina personuppgifter som behandlas av oss endast används för avsedda ändamål, skyddas mot obehörig åtkomst och vi säljer aldrig dina personuppgifter till andra företag.
Du som kund ska alltid kunna känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Vi vill med denna Integritetspolicy visa hur vi säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning, Patientdatalag, Bokföringslag etc. Från och med den 25 maj 2018 gäller dataskyddsförordningen (GDPR) inom EU/EES.
Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör en behandling, oberoende av om den utförs automatiserat eller inte. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering.
Vem är ansvarig för de personuppgifter som samlas in?
Pantit Sverige AB är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter och ansvarar för att sådan behandling sker i enlighet med tillämplig lagstiftning.
Pantit Sverige AB
Org. Nr 559222-1260
BOX 6158
102 33 Stockholm,
E-post: info@pantit.se
Vilka personuppgifter samlas in om dig som kund?
De personuppgifter som vi samlar in och behandlar om dig som kund som handlar på Pantit Marknad är;
• Namn
• Kontaktuppgifter, såsom exempelvis adress, e-postadress, telefonnummer.
• Orderinformation, såsom exempelvis vilken vara som har beställts
• Din korrespondens med oss, t.ex. via kundtjänst, för att svara på frågor och hantera kundserviceärenden
• Betalningsinformation och betalningshistorik
• Garanti- och reklamationsinformation
Varför behandlar vi personuppgifter om dig?
Vi behandlar dina personuppgifter för olika ändamål. Huvudsakligen behandlar vi dina personuppgifter i syfte att:
• Fullgöra våra förpliktelser gentemot dig som kund såsom köp, fakturering och kundsupport
• Möjliggöra allmän kundvård och kundservice, såsom att besvara frågor och rätta felaktiga uppgifter
• Smidigare hantering av ärenden och reklamationer
• Hålla dig informerad gällande din order
• Informera dig om nyheter och erbjudanden, till exempel via post, telefon, e-post, SMS/MMS eller andra digitala kanaler.
• Förbättra och utveckla vårt utbud och våra tjänster
• Förhindra bedrägerier och utföra riskhantering
• Följa tillämplig lagstiftning, till exempel Bokföringslagen
Vilka är mottagare av dina personuppgifter?
Vi delar aldrig dina personuppgifter med tredje part.
Var lagras dina personuppgifter?
De personuppgifter som vi samlar in om dig kommer att lagras inom EES. Vi överför inga personuppgifter utanför EU/EES och alla våra egna IT-system finns inom EU/EES.
På vilken grund behandlas dina personuppgifter?
Vi baserar behandlingen av dina personuppgifter på ett antal rättsliga grunder. Vi behandlar bland annat dina personuppgifter för att kunna fullgöra avtalet med dig som kund.
Vi har en rättslig förpliktelse att behandla dina personuppgifter. Detta gäller till exempel för den behandling av personuppgifter som vi utför för att kunna uppfylla Bokföringslagens krav.
Hur länge lagrar vi dina personuppgifter?
Bokföringslagen kräver att köp- och betalningsinformation samt tillhörande historik sparas i 7 år.
Vilka rättigheter har du som kund?
Vi ansvarar för att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning. Vi kommer efter begäran från dig eller på eget initiativ att radera, avidentifiera, rätta och komplettera uppgifter som upptäcks felaktiga, missvisande eller ofullständiga.
Du har som kund rätt att begära följande från oss:
Rätt till begränsning
Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter hos oss begränsas. Om du begär att behandlingen av dina uppgifter ska begränsas kan det dock medföra att vi inte kan uppfylla våra eventuella skyldigheter gentemot dig under den tiden behandlingen har begränsats.
Rätt till tillgång av personuppgifter
Du har rätt att begära att få en bekräftelse från oss om de personuppgifter som rör dig, samt i sådant fall begära tillgång till de personuppgifter som vi behandlar om dig, ett s.k. registerutdrag. Du har rätt att en gång per kalenderår kostnadsfritt begära ett registerutdrag.
Rätt till rättelse
Om du anser att en uppgift om dig är felaktig eller ofullständig har du rätt att begära att uppgiften rättas eller kompletteras. Detta gör du genom att kontakta Pantits kundtjänst.
Rätt till radering
Du har rätt till radering av dina personuppgifter. Det innebär att du har rätt att begära att dina personuppgifter tas bort om de inte längre är nödvändiga för det ändamål de samlades in för. Vi kan inte ta bort din data när det finns ett legalt lagringskrav, såsom Bokföringslagen.
Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att få en kopia på de personuppgifter som rör dig i ett strukturerat format (dataportabilitet). Rätten till dataportabilitet, till skillnad från rätten till registerutdrag, omfattar endast uppgifter som du själv har tillhandahållit oss och som vi behandlar med stöd av vissa lagliga grunder, t.ex. ett avtal med dig. Det är med andra ord endast vissa uppgifter som omfattas av rätten till dataportabilitet.
Rätt att göra invändningar mot viss typ av behandling
Du har rätt att invända mot personuppgiftsbehandling som utförs med stöd av en intresseavvägning.
Ge och ta tillbaka ditt godkännande
I vissa fall kommer Smarteyes att be om ditt godkännande för att behandla dina personuppgifter. Du har då rätten att när som helst ångra dig och ta tillbaka godkännandet för fortsatt behandling. Det betyder att vi fortfarande har rätt att använda redan insamlade uppgifter, eftersom du har gett ditt godkännande sedan tidigare.
Rätt till klagomål
Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandling av dina personuppgifter till datainspektionen.se.
Önskar du som kund utnyttja dina rättigheter gentemot oss och inget specifikt anges ovan så kontakta oss genom att skicka ett e-postmeddelande till info@pantit.se
Hur använder Pantit cookies?
När du besöker vår hemsida används cookies, du hittar mer information om hur vi behandlar cookies i vår coockie-policy: https://www.pantit.se/cookies-light
Dataskyddsombud (DPO)
Pantit har utsett ett dataskyddsombud (DPO), som du kan kontakta angående frågor om vår behandling av dina personuppgifter och om utövande av dina rättigheter.
Kontakt oss genom att skicka ett e-postmeddelande till info@pantit.se
Ändring av integritetspolicy
Vi har rätt att när som helst ändra Integritetspolicyn. Om det handlar om väsentliga ändringar, kommer du att uttryckligen informeras om detta, t.ex. genom ett tydligt meddelande på webbplatsen och i vissa fall kommer vi att be dig om att godkänna ändringarna 4 veckor innan de träder i kraft.